Lensinghouse Pro Filters; een kritische review

Lensinghouse is een Duitse fabrikant van ultra high-end camerafilters. Actief sinds 2015, hebben de makers er alles aan gedaan om de allerhoogste kwaliteit te behalen, zonder welk compromis dan ook. Lensinghouse richt zich dan ook op gevorderde en professionele fotografen die, net als zij, op het gebied van kwaliteit geen enkele concessie willen doen.

De filters zijn niet gemaakt van kunststof maar van 2mm dik gehard glas uit Japan, dat veel krasvaster is. Tevens zijn volgens Lensinghouse de filterhouders en –ringen eveneens van zeer hoge kwaliteit. Dit betekent ook dat de prijs navenant is. Landschapsfotograaf Maurice Hertog besloot de filters aan een kritische test te onderwerpen tijdens een recente trip naar het eiland Texel.

Filters; waarom ook alweer?

filtersMaurice vertelt: In mijn landschapsfoto’s maak ik vrijwel altijd gebruik van insteekfilters om het binnenkomende licht te controleren en aan te passen. Vaak hoor ik dat filters in het huidige digitale tijdperk niet meer nodig zijn of dat je dit in Photoshop of Lightroom ook kunt doen. Toch zijn er drie belangrijke redenen die ik steeds gebruik om die opmerkingen te weerleggen; waarom insteekfilters nog steeds heel belangrijk zijn in de landschapsfotografie.

  1. Creatieve controle
    De eerste reden is het hebben van meer creatieve controle. Door het gebruik van bijvoorbeeld grijsfilters kun je de sluitertijden verlengen voor mooie effecten. Dit kan met enkele stops licht al een mooi effect geven bij golven of bewegend water. Dit soort effecten lukt je niet met Photoshop of Lightroom.
  2. Beter belichte RAW bestanden
    In de tegenwoordige digitale tijd kun je enorm veel informatie halen uit een goed belicht RAW bestand. Echter, vooral tijdens het gouden uur van zonsop- en ondergang, zal het verschil tussen lichte en donkere delen zelfs bij de beste sensor te groot zijn om te vangen in een beeld. Je kunt dan gebruik maken van HDR technieken, maar met grijsverloopfilters kun je je histogram veel beter onder controle houden. In mijn ogen heb je met insteekfilters veel meer controle dan met bijvoorbeeld HDR technieken. Hooguit via blending in Photoshop kun je meer controle hebben. Maar dan moet je bereid zijn een tijd achter je computer te spenderen om dit goed te krijgen en ik doe dat liever achter de camera in het veld.
  3. Minder nabewerking
    Dat is meer een puriteinse of uitdagende reden. Ik wil zo min mogelijk nabewerken en werk daarom met insteekfilters in het veld om het bestand zo snel mogelijk om te kunnen zetten naar de definitieve foto. Dat is een leuke uitdaging voor me. Ook hoor ik vaak dat mensen foto’s rechtstreeks uit de camera (SOOC – Straight Out Of Camera) meer waarderen als de Photoshop producten die je vaak ziet. Ook voor mensen die deze zienswijze aanhangen, die terugvoert naar het analoge tijdperk, zijn schuiffilters essentieel om het licht te controleren voordat de sluiter bedient wordt. Hierdoor krijg je veel levensechtere foto’s dan wat de huidige camera direct op JPG kan maken bij moeilijkere lichtomstandigheden.

Daarom zijn in mijn ogen insteekfilters nog steeds relevant in het huidige digitale tijdperk. Ik gebruik ze met veel plezier om prachtige beelden te creëren en laat tijdens mijn workshops de deelnemers zien wat ze kunnen bereiken met zulke filters. Goede kwaliteit is daarom heel belangrijk, daarom gaan we snel kijken naar deze Lensinghouse filters.

Met en zonder filtergebruik, in dit geval is links een 2 stops grijsverloopfilter gebruikt.

Unboxing

LensinghouseDe filters en de filterhouder worden geleverd in een stevige etui in een luxe blik. met schuim. De etui is apart verpakt in plastic, terwijl de filters en de houder in hun etui nog eens extra verpakt zijn in plastic. Als laatste moet je een pakpapier om de filters verwijderen voordat je ze helemaal uitgepakt hebt. De fabrikant heeft duidelijk geen enkel risico genomen.

Het eerste wat, logischerwijs opvalt, is het gewicht van de filters. Ze voelen aan zoals je verwacht bij glazen filters, in tegenstelling tot de vaak licht resin filters van bijvoorbeeld LEE, de filters waarmee ik normaal werk. De kwaliteit ziet er prima uit, kleurneutraal en goed afgewerkt. Maar dat verwachte ik ook van deze filters. De test in het veld zal hier meer licht op laten schijnen.

LensinghouseDaarna bekeek ik de bijgeleverde ring en filterhouder. Ik probeerde eerst of de houder op de LEE ring past, maar helaas. De Lensinghouse houder lijkt iets afgeplat aan de boven- en onderzijde waardoor deze er niet op past. Na het monteren van de Lensinghouse filterring paste ik de houder weer. Hoewel deze stroef ging, waarschijnlijk door nieuwigheid, zat deze stevig op de lens, steviger dan mijn LEE houder.

De filters passen perfect in deze houder, net zoals in de LEE filterhouder overigens.

In het veld

De filters gingen mee op een recente trip naar Texel. Ik mocht een ND100 (Big Stopper), een 0.9 ND Hard Grad en 0.6 ND Soft Grad testen van camerafilterstore.nl. Dit zijn 100mm filters, Lensinghouse levert ook 150mm filters voor super groothoeklenzen en sommige middenformaat camera’s. Op dit moment leveren ze 0.6, 0.9 1.2 en 1.5 gradatiefilters in zachte en harde gradatie en een 0.9 reverse gradatiefilter. Ook de grijsfilters zijn als 0.6, 0.9, 1.2, 1.5 en 3.0 (Big Stopper) te verkrijgen. Daarnaast worden een polarisatiefilter (vierkant formaat) en de houders en ringen verkocht.

vergelijking filters

De bovenste foto is een visuele vergelijking tussen de 0.9 Hard Grad filters van LEE (links) en Lensinghouse (rechts). De Lensinghouse filter lijkt iets donkerder te zijn en dat bleek ook te kloppen als deze gebruikt wordt.

vergelijking filters

De foto hierboven is een vergelijking van twee identieke opnames qua instellingen en bewerking in Lightroom. Links is weer de LEE 0.9 ND Hard grad in actie, rechts is de Lensinghouse variant gebruikt. Er zit niet veel verschil in de beide filters, al vind ik dat Lensinghouse filters net iets meer contrast en scherpte laten zien.

vergelijking Big Stopper

Ook testte is de ND1000 van Lensinghouse tegen de Big Stopper van LEE. Ook hier zijn identieke foto’s met identieke instellingen en Lightroom nabewerkingen gebruikt. De Lensinghouse filter rechts geeft een ietwat blauwige tint af ten opzichte van de LEE Big Stopper links. Ook hier is duidelijk het hogere contrast te zien welke bij alle Lensinghouse filters het geval lijkt te zijn.

Ik heb de meegeleverde Lensinghouse Pro ND 0.6 Soft Grad wel getest, maar niet vergeleken met de LEE, omdat de omstandigheden zich er niet voor leenden.

Conclusies

Ik vind het lastig conclusies te trekken en het was nooit de bedoeling om een winnaar uit te roepen. Het verschil tussen beide merken is wel duidelijk zichtbaar, maar ook duidelijk smaakgevoelig. Ik vind de contrastrijkere Lensinghouse pro filters wel een toevoeging, maar de blauwe neiging zou ik achteraf terug draaien.

Qua kwaliteit zijn de Lensinghouse Pro filters wel zeer duidelijk. Er wordt niks aan de kwaliteit overgelaten, al moet ik er niet aan denken zo’n glazen filter te laten vallen. Al zullen de LEE’s ook niet ongeschonden zo’n val overleven.

Ik vond het jammer dat de meegeleverde filterhouder niet paste op de LEE ringen. Die compatibiliteit had ik wel gehoopt. De filterhouder is wel steviger dan de LEE houder, wiens vergrendelknopje nog wel eens kritiek krijgt.

Al met al zijn het indrukwekkende filters en maakt Lensinghouse haar belofte van “Deutsche Gründlichkeit” qua kwaliteit meer dan waard!

Lensinghouse filters zijn verkrijgbaar bij camerafilterstore.nl.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail